
Suzuki Motor Corporation
Suzuki, resp. Suzuki Motor Corporation je japonská společnost vyrábějící automobily, motocykly, lodní motory a invalidní vozíky. Působí prostřednictvím 142 distributorů ve více než 200 zemích a regionech po celém světě. Mezi výrobci automobilů zaujímá deváté místo z hlediska celosvětových prodejů a na domácích japonském trhu obsadila za rok 2021 druhou příčku. Netvoří s žádnou jinou automobilkou korporaci, ovšem od roku 2020 spolupracuje s Toyotou, která vlastní přibližně 5 % akcií.
Sídlo společnosti nalezneme od jejího založení v roce 1920 v japonském Hamamatsu a po celém světě zaměstnává téměř 70.000 zaměstnanců ve 32 výrobních závodech. Vozy pro Českou republiku se vyrábí především v maďarské Ostřihomi (Vitara, S-Cross) a japonském výrobním závodě Kosai (Jimny) a Sagara (Swift a Ignis). Za rok 2021 se prodalo 2 706 865 automobilů Suzuki, z čehož přibližně třetina připadá na domácí japonský trh. Evropa tvoří necelých 10 % celosvětových prodejů a nejúspěšnější je Suzuki v Indii, kde se prodá více než 1 milion automobilů za rok.
| CELOSVĚTOVÉ PRODEJE VOZŮ SUZUKI V ROCE 2021 |
| 2019 | 2020 | 2021 |
Evropa | 261 955 | 205 551 | 225 258 |
Východní Asie | 207 928 | 156 495 | 162 545 |
Západní Asie | 1 534 228 | 1 403 068 | 1 503 371 |
Střední a Jižní Amerika | 109 084 | 84 568 | 123 314 |
Oceánie | 23 690 | 23 261 | 26 070 |
Střední Východ | 12 092 | 11 154 | 19 102 |
Afrika | 30 437 | 39 966 | 85 830 |
Japonsko | 672 284 | 647 222 | 561 375 |
Prodeje celkem | 2 851 698 | 2 571 285 | 2 706 865 |
Nejvyšším představitelem společnosti je v pořadí pátý výkonný ředitel a prezident Toshihiro Suzuki, který se ujal funkce v roce 2021.
Prezidenti Suzuki
Michio Suzuki (1909-1982)
Shunzo Suzuki (1982-1991)
Osamu Suzuki (1991-2006)
Hiroshi Tsuda (2006-2008)
Osamu Suzuki (2008-2015)
Toshihiro Suzuki (2015–dosud)
Michio Suzuki (1909-1982): Zakladatel a prezident Suzuki Loom Works, ze které se později stala Suzuki Motor Corporation. Michio Suzuki byl prezidentem od roku 1954 do roku 1978. Michio Suzuki se narodil 10. února 1887 v Hamamatsu v Japonsku. Po dokončení střední školy pracoval jako učeň v továrně na stavy, kde se naučil dovednostem, které ho později přivedly k založení vlastní firmy. V roce 1909 Suzuki založila společnost Suzuki Loom Works, která vyráběla tkalcovské stavy pro japonský průmysl hedvábí. Byl plodným vynálezcem a inženýrem a své znalosti technologie tkalcovského stavu uplatnil ve 30. letech 20. století při vývoji motorizovaného jízdního kola.
Během 2. světové války byla společnost Suzuki zabrána japonskou vládou na výrobu součástí letadel. Po válce Suzuki přesunul zaměření své společnosti na dostupnou dopravu, včetně motocyklů a malých aut.
V roce 1954 přejmenoval svou společnost na Suzuki Motor Corporation a v roce 1955 byl představen první sériově vyráběný vůz Suzuki, Suzulight. Suzuki byla známá svým praktickým přístupem k podnikání a vozidla této společnosti často osobně testovala, aby byla zajištěna jejich kvalita a spolehlivost.
Michio Suzuki zemřel v roce 1982 ve věku 95 let, ale jeho odkaz žije dál ve společnosti, kterou založil a která se stala globálním lídrem v automobilovém průmyslu. Byl posmrtně vyznamenán Řádem posvátného pokladu třetí třídy jako uznání za jeho přínos k rozvoji japonské ekonomiky. Jedním z nejpozoruhodnějších úspěchů Suzuki byl vývoj tkalcovského stavu „bez diamantů“, který využíval unikátní metodu prošívání ke zvýšení účinnosti tkaní a snížení lámavosti. Tato inovace pomohla ustavit Suzuki Loom Works jako předního dodavatele japonského hedvábného průmyslu. Navzdory tomu, že Suzuki neměl žádné formální vzdělání mimo střední školu, byl celoživotním studentem a vášnivým čtenářem se zvláštním zájmem o vědu a inženýrství. Byl také zručným kaligrafem a jeho umělecká díla se často objevovala na produktech a marketingových materiálech společnosti.
Kromě svých obchodních aktivit se Suzuki angažoval v místní politice a řadu let sloužil jako městský radní v Hamamatsu. Pevně věřil v důležitost společenské odpovědnosti firem a založil řadu iniciativ zaměřených na podporu místních komunit a podporu udržitelnosti životního prostředí.
Filozofie Suzuki „dělat věci lépe“ zůstává jádrem poslání společnosti se zaměřením na inovace, kvalitu a spokojenost zákazníků. Příspěvek Michio Suzuki automobilovému průmyslu byl oceněn několika posmrtnými cenami, včetně uvedení do Automotive Hall of Fame v roce 1999.
Shunzo Suzuki (1914-2004): Syn Michia Suzuki, který v roce 1978 vystřídal svého otce ve funkci prezidenta a sloužil ve funkci až do roku 1982.
Osamu Suzuki (narozen 1931): Do Suzuki nastoupil v roce 1958 a zastával různé výkonné pozice, než se stal prezidentem v roce 1982. Do roku 2000 působil jako prezident a do roku 2016 jako předseda představenstva a generální ředitel. Osamu Suzuki vykonával funkci prezidenta společnosti Suzuki Motor Corporation dvakrát kvůli významnému zapojení jeho rodiny do společnosti již od jejího založení. Poprvé se stal prezidentem v roce 1991 a dohlížel na období výrazného růstu a expanze, díky čemuž se Suzuki stala jedním z předních světových výrobců kompaktních automobilů a motocyklů.
V roce 2006 byl prezidentem jmenován Hiroshi Tsuda, který však působil pouze dva roky. Osamu Suzuki se vrátil do role v roce 2008 a pokračoval ve výkonu funkce až do roku 2015, kdy ho nahradil jeho syn Toshihiro Suzuki. Rozhodnutí, že Osamu Suzuki bude prezidentem dvakrát, bylo pravděpodobně způsobeno jeho zkušenostmi, vůdčími schopnostmi a hlubokými znalostmi historie společnosti.
Hirotaka Ono (narozen 1936): Následoval Osamu Suzuki jako prezident v roce 2000 a sloužil až do roku 2008.
Hiroshi Tsuda (narozen 1946): Následoval Hirotaka Ono jako prezident v roce 2008 a sloužil až do roku 2013.
Toshihiro Suzuki (narozen 1959): Syn Osama Suzuki, který do společnosti nastoupil v roce 1980 a zastával různé výkonné pozice, než se stal prezidentem v roce 2013. V současnosti působí jako předseda představenstva a generální ředitel.
Rodina Suzuki hrála historicky významnou roli ve vedení Suzuki Motor Corporation. Bylo ovšem několik prezidentů, kteří neměli rodinné vazby se zakladatelem společnosti.
Jedním z důvodů bylo přivést odborné znalosti zvenku a pomoci v růstu a inovaci společnosti. To se týkalo prezidentů Hiroshi Tsudy a Hirotaka Ona, kteří byli před nástupem do Suzuki ostřílení manažeři se zkušenostmi v oblasti strojírenství a financí. Dalším důvodem byl fakt, že ne vždy byl k dispozici kvalifikovaný rodinný příslušník nebo člen ochotný převzít roli prezidenta.
Rodina Suzuki však vždy zůstala úzce zapojena do řízení společnosti, její členové zastávali klíčové výkonné a správní funkce a rodina si udržela významný vlastnický podíl ve společnosti.
Příjmení Suzuki je v Japonsku druhým nejčastějším.
Pro více informací o aktivitách Suzuki ve světě zde: https://www.globalsuzuki.com/corporate/outline/pdf/corporate_brochure.pdf