Suzuki

Hybridní technologie Suzuki

MILD HYBRID   Pohonný systém typu mild-hybrid je špičkovou technologií, která ulehčuje práci motoru a umožňuje tak ještě vyšší úsporu paliva, nižší emise a lepší dynamiku. Navíc tato technologie nemá žádné vyšší nároky na údržbu.

STRONG HYBRID   Kompaktní a lehký pohonný strong-hybridní systém umožňuje úspornou jízdu v hybridním režimu i jízdu čistě na elektřinu s vypnutým motorem.

Bezpečně a bez starostí

Jezdit s čistou hlavou znamená jezdit ekologicky a úsporněji. V případě hybridních vozidel Suzuki navíc jezdit bez omezení, bez nutnosti dobíjet Vaše vozidlo, bez stresu, zda dojedete tam, kam potřebujete. I přes použití hybridního systému si vozidla Suzuki zachovala stejnou velikost zavazadlového prostoru.

Nižší spotřeba a výraznější zrychlení v nízkých otáčkách, to jsou dvě důležité výhody vozů Suzuki s hybridním pohonem. Místo použití velkých baterií, silného elektromotoru a elektrické soustavy s vysokým napětím sází Suzuki na co nejefektivnější pojetí.

Vozy Suzuki s hybridní technologií je radost řídit

  • jízda čistě na elektřinu (pouze verze 1.5 STRONG HYBRID)
  • úspora paliva a nižší emise
  • lepší dynamika
  • hybridní technologie Suzuki nemá vyšší nároky na údržbu
  • žádná omezení a starosti navíc
  • efektivní šestistupňová samočinná převodovka, která kombinuje výkon obou motorů (pouze verze 1.5 STRONG HYBRID)
Mild-hybrid

Suzuki Ignis 12 V a Suzuki Swift 12 V

Elektrické zařízení ISG u modelů Ignis a Swift má výkon 2,3 kW a dosahuje točivého momentu až 50 Nm. Díky těmto parametrům pomáhá zrychlování z nízkých otáček, kdy se benzinový motor teprve rozebíhá. Kompaktní akumulátor pracuje se stejným napětím 12 V jako zbytek elektroinstalace ve voze. Má kapacitu 10 Ah a nachází se pod sedadlem řidiče, tedy blízko těžiště a v místě, kde neomezuje vnitřní prostor.

Jak systém funguje

Automatické vypnutí motoru

Motor je vypnutý, zatímco veškeré elektrické systémy jsou napájeny z obou baterií.

Restart

ISG pracuje jako startér, ale na rozdíl od něj roztáčí spalovací motor tiše a hladce.

Rozjezd a zrychlování

ISG pomáhá spalovacímu motoru při rozjezdu a následném zrychlování. Zapojení obou motorů snižuje spotřebu a zlepšuje jízdní výkon.

Zpomalování

ISG umí využít energii při zpomalování k dobíjení jak lithium‑iontové, tak i olověné baterie.

Využitelnost funkce elektromotoru závisí na konkrétních podmínkách, například na stavu nabití baterie.

Mild-hybrid

Suzuki Vitara 48 V, Suzuki S-Cross 48 V a Suzuki Swift Sport 48 V

Motor 1.4 BoosterJet, osazený turbodmychadlem a přímým vstřikováním paliva, dává Vitaře potřebnou sílu pro bezstarostnou jízdu. Kombinace přeplňování turbodmychadlem s mezichladičem dostává do válců motoru větší množství vzduchu. Díky tomu motor dokáže nabídnout optimální točivý moment v nízkých otáčkách, dokonce už okolo 2 000. Přímé vstřikování paliva přispívá ke snížení spotřeby a zvýšení výkonu, a to přesným dávkováním, načasováním a seřízením tlaku při vstřikování benzinu do válců. Účinnost motoru zvyšují další opatření: elektricky ovládané variabilní časování sacích ventilů (VVT), chlazená recirkulace výfukových plynů (EGR) a vyšší kompresní poměr.

Mild-hybridní systém přidává tři elektrické součástky: 48V startér-generátor ISG, který zároveň zastává funkci elektromotoru, 48V lithium-iontovou baterii a měnič napětí mezi 48V a 12V okruhem pracující se stejnosměrným proudem. Díky navýšení napětí na čtyřnásobek oproti konvenčním 12 V dokáže hybridní systém při brzdění rekuperovat více energie a při zrychlování zase o to výrazněji pomáhat spalovacímu motoru. To přináší hned dvě důležité výhody: snížení spotřeby paliva a zlepšení jízdních výkonů. V běžných jízdních situacích systém funguje tak, aby co nejvíce snížil spotřebu benzinu. ISG je ale také připraven kdykoliv se zapojit jako elektromotor ve funkcích navýšení točivého momentu nebo podpory při akceleraci – řídicí jednotka volí vhodný režim zapojení elektromotoru podle požadované intenzity akcelerace. Navíc se elektromotor stará o udržování volnoběžných otáček při brzdění.* Úplné odpojení přívodu paliva vede k dalším úsporám.

*Funkce elektrického udržování volnoběhu není aktivní, pokud je sepnutý kompresor klimatizace nebo je stav nabití baterie na informačním displeji „3“ a nižší.

Optimalizovaná délka převodů šestistupňové manuální převodovky zlepšuje spotřebu paliva bez ústupků v jízdních výkonech. Vyvažovací závaží přináší příjemnější pocit z řazení a zvýšená tuhost skříně převodovky zmírňuje přenos hluku a vibrací.

Výhody hybridního systému

Elektrické navýšení točivého momentu

Elektromotor pomáhá při zrychlování, než nastoupí plná síla spalovacího motoru. Hybridní systém díky tomu reaguje rychleji a intenzivněji než konvenční spalovací motor.

Podpora při akceleraci

Funkce podpory při akceleraci zahlazuje tzv. turboefekt, přidaný točivý moment elektromotoru slouží k vyrovnání prodlevy před nástupem plného tlaku přeplňování.

Elektrické udržování volnoběhu

Když při vyšlápnutí spojky klesnou otáčky na volnoběh, spalovací motor je v běhu udržován elektromotorem. Díky tomu je možné kdykoliv okamžitě začít zrychlovat, ale na volnoběh se zbytečně nespaluje benzin.

Hybrid

Suzuki Swace

Elektromotor se stará o hbité rozjezdy z místa. Ve vyšších rychlostech a při ostřejší akceleraci se připojuje spalovací motor, úsporný benzinový čtyřválec o objemu 1,8 litru, který se ve Swace stará také o dobíjení hybridní baterie, pokud je to potřeba. Elektřina se vytváří roztáčením generátoru spalovacím motorem a také rekuperačním brzděním pomocí elektromotoru při zpomalování, když je stav nabití baterie nízký. Kdykoliv se Swace zastaví, všechny pohonné jednotky se odpojí, aby se předešlo zbytečnému plýtvání energií.

Jízdní režim EV mode

Pokud chcete předejít vypouštění emisí a obtěžování okolí hlukem motoru, ať už v obytných zónách, nebo v podzemních garážích, stiskněte tlačítko EV mode. Spalovací motor se vypne a Swace pojede výhradně na elektřinu.*

* Využitelnost režimu EV mode je omezena stavem nabití baterie a dalšími okolnostmi, proto se dojezd čistě na elektřinu může v různých situacích lišit.

Jak systém funguje

Využívání energie z baterie

Dobíjení baterie

Generátor

Elektromotor

Spalovací motor

Zastavení

Všechny pohonné jednotky se odpojí, aby se předešlo plýtvání energií.

Rozjezd

Elektromotor zajistí tichý, plynulý a svižný rozjezd.

Pomalá jízda

Pohon zajišťuje elektromotor, spalovací motor není potřeba.

Běžný provoz (včetně mírné akcelerace)

Pohon zajišťují spalovací motor a elektromotor napájený elektřinou z generátoru.

Běžný provoz (s nízkým stavem nabití baterie)

Pokud je stav nabití baterie nízký, spalovací motor přes generátor dobíjí baterii.

Ostrá akcelerace

Pohon zajišťují spalovací motor a elektromotor. Elektromotor je napájen elektřinou z generátoru i z baterie.

Zpomalování

Elektromotor pomocí rekuperace přeměňuje kinetickou energii na elektřinu ukládanou do baterie.

Strong-hybrid

Suzuki Vitara a Suzuki S-Cross

Čtyřválcový motor o objemu 1,5 litru přináší nízkou spotřebu paliva, nízké emise a točivý charakter. Vynikající spotřeba paliva je souhrou několika pokročilých řešení. Zdvojené vstřikování paliva využívá přesné vstřikovače umístěné poblíž každého sacího ventilu. Vysoký kompresní poměr zlepšuje účinnost spalování, zatímco systém recirkulace výfukových plynů (EGR) snižuje teplotu spalování a zmenšuje čerpací ztráty. Vahadla s valivými ložisky snižují třecí ztráty při ovládání ventilů. Vedle toho je otevírání ventilů upravováno hydraulickým systémem variabilního časování všech ventilů (VVT).

Kompaktní a lehký pohonný strong-hybridní systém umožňuje úspornou jízdu v hybridním režimu i jízdu čistě na elektřinu s vypnutým motorem. Systém tvoří spalovací motor 1.5 DualJet, motor-generátor (MGU), převodovka AGS a sestava obsahující 140V lithium-iontovou baterii a měnič napětí. Vysoce úsporná a výkonná jednotka MGU dokáže v elektrickém režimu EV pohánět vůz samostatně, v hybridním režimu pomáhá spalovacímu motoru při zrychlování. Režim EV se využívá také při couvání. Dále MGU vyhlazuje pokles točivého momentu, když je během řazení rozpojená spojka. Při jízdě ustálenou rychlostí MGU slouží jako generátor, který efektivně vytváří elektrickou energii využitelnou při dalším zrychlování nebo jízdě v režimu EV. Kinetickou energii vozu pak ve velké míře přeměňuje na elektřinu dobíjením baterie při zpomalování.

AGS kombinuje výhody manuální a automatické převodovky. Řadí samočinně, ale přímo bez prokluzu měniče. Šestice převodů pro jízdu vpřed má optimálně nastavený rozsah a přeskoky mezi převody.